7. marraskuuta 2011

Enkelinsiipi - Begonia Corallina - kukkaikkuna

Minulla on pari kolme kaunista enkelinsiipeä. Nämä on kuvattu 7.11.2011 eli tänään.

Ne kasvavat hyvin ikkunasyvennyksessä. Tämä on vanha talo ja ikkunasyvennykset ovat syviä, koska talo on tehty paksusta hirrestä ja eristyskerros siinä päällä vielä. Koska ikkunasyvennyksen alla ei ole lämpöpatteria, enkelinsiipeni viihtyy hyvin jopa talven yli, eikä kasvata pitkää rankaa. Se kukkiikin vuoden  ympäriinsä, vaikka eivät ne kukat ole kovin koristeellisia.

Laitankin pari kolme oksaa samaan ruukkuun, joten kasvi pysyy lyhyenä, tanakkana ja aika leveänä. leikkaan tarvittaessa.

En kastele kukkia kovinkaan usein, ne saavat kuivahtaa välillä. Minulla ei olekaan kukkia, jotka vaativa erityisen tarkkaa hoitoa, ne kyllä kuolevat. Mutta jos kestävät parin kolmen viikon välein tapahtuvan kastelun, voivat ihan  hyvin. Olen vähän laiska näiden kukkien kanssa, vaikka tykkäänkin niistä kovasti.

Viimeisessä kuvassa on toinen kukkaikkuna. Siinä taustalla on tiffanytyö, erään vanhemman ruotsalaisen rouvan tekemä. Sain sen häneltä, kun ostin häneltä käytetyt tiffanytyövehkeet ja materiaalia.

Tein siihen kehyksen, mutta laitoin sen ikkunaan keskeneräisenä, kun oli vähän tilan puutetta, ja se jäi maalaamatta, on nyt luonnon puun värinen. Eipä tuo paljon näy noiden kukkien takaa! Maalaan sitten joskus.




Tässä toinen kukkaikkuna.

13 kommenttia:

  1. Hienosti olet kukat laittanut, Itse annan kukkien nykyään vaan olla, kastelen sen minkä vaativat.

    VastaaPoista
  2. onpa hienot! minun enkelinsiipeni ei ole kukkinut kai kertaakaan...

    VastaaPoista
  3. Kiitos Pia ja Taivis!

    Minäkin kastelen aina viime hetkellä. etteivät pääse kuolemaan. Ehkä juuri siksi tämä enkelinsiipi kukkii koko ajan, kuoleman pelossa! Nyt kyllä hieman vähemmän kuin kesällä.

    Minäkin tykkään näistä kun eivät ole ihan rankoja.

    VastaaPoista
  4. vai että kuoleman pelossa kukkii.. johan nyt.. minulla oli enkelinsiipi monta vuotta, muutossa se kärsi niin että kuoli ilman pelkoa;) mutta nyt kyllä innostuin katselemaan uutta.. jos vaikka löytyy gardeniassa on mitä vain, paikka vain täytyy miettiä valmiiksi..ihanan kesäiseltä näyttävät nämä viherikkunat

    VastaaPoista
  5. Kiitos Aikku!

    Harmi kun kukkasi kuoli! Saisit minulta oksia, mutta on liian pitkä matka!

    Kyllähän näitä löytyy ainakin hyvin varustetuista kaupoista.

    VastaaPoista
  6. Komeat kukathan sulla on ja kauniisti oot ne laitellu.
    Mun kaveri muuten sanoi, eka kerran kun tuli meille, etten kovin paha ihiminen voi olla, ku mulla on noita kukkasia niin paljon ikkunoilla, sinusta vois sanoa samaa, mitä nyt näitten kirijotusten perusteellakin oon saanu ymmärtää.

    VastaaPoista
  7. Kiitos Plätty!

    Olet aina niin positiivinen ja kiltti! Sun kaveri on varmasti ihan oikeassa sinun suhteesi! :D

    VastaaPoista
  8. Ompa ihana nimi tällä kukalla kuin enkelinsiipi, minulla on vain pari kukkaa ja niistäkin toinen on kaktus, kuinkas muutenkaan:)

    VastaaPoista
  9. Joo, minäkin olen aina tykänny siitä nimestä, se on ihana.

    Vai on sulla toinen kukista kaktus, ettei peräti brakettikaktus? ;)

    VastaaPoista
  10. No on sulla kasveja.. ! ja kauniita.

    VastaaPoista
  11. Kiitos Orvokki!

    Minulla on aina vaikeuksia luopua kasveista ja niitä kertyy liikaa. Ne jotka viihtyvät kun saavat kuivahtaa välillä kukoistavat.

    VastaaPoista
  12. hei Laali, mie olin jo tuolla kasan sivulla -adamilla on asiaa-,minulla olisi ollut tämä oman osoitteideni asia. mutta kun luin niitä kommeja peruutin äkkiä. olisin vain siksi ilmoittanut oikeat osoitteet kun nyt näkyy oikeesti - pieniä sanoja sivu aina kasssa ja lukee,- ajatellaan aikatherine.- lukijat ei kaikki voi tietää miksi se on väärin.
    omat sivuni
    http://aikatherine.blogspot.com/ Pieniä Sanoja

    Http://aikatherineblogi.blogspot.com Ajatellaan Aikatherine

    http://aikatherine-musiikkikansio.blogspot.com

    tätä en saanut sinne laitettua, tuli huono olo kun luin kommeja, mutta sinulle nyt toimivat osoitteet ja oikein hyvää viikonloppua, minulle tulee huomenna lapsenlapset taas joukolla syömään. heille kelpaa potut ja lihapullat ei tarvitse kruusailla. nakitkin syövät mielellään kylminä. semmosia vekaroita.

    VastaaPoista
  13. Kiitos Aikku!

    Ja oikein hyvää lapsenlapsisunnuntaita Sinulle!

    VastaaPoista

Kommentteja kiitos! Comments please! Oli pakko ottaa sanavahvistus käyttöön roskakommenttien vuoksi.